Medeoprichter Cindy Jacobs: “Bijzonder dat Roestvrijtaal al 20 jaar bestaat”
Regelmatig krijgt onze directeur Kittie de vraag of ze nog contact heeft met Cindy Jacobs, met wie ze in 2004 Roestvrijtaal oprichtte. Het antwoord op die vraag? Absoluut! In 2007 sloeg Cindy een andere weg in, maar vriendinnen zijn zij en Kittie altijd gebleven. “Ik ben er trots op dat Roestvrijtaal al zo lang bestaat”, vertelt Cindy als ze ter ere van ons 20-jarig jubileum langskomt in Uden.
Wat inspireerde jou om (samen met Kittie) Roestvrijtaal op te richten?
“Kittie en ik kennen elkaar van de middelbare school. Ik was nog maar net klaar met mijn opleiding communicatie in Eindhoven, toen op een gezellige middag het idee ontstond. We zagen zoveel kansen voor verbetering in teksten. Overal kwamen we folders en webteksten tegen waarbij we dachten: dat kan zoveel beter, mooier en helderder. We hadden allebei schrijftalent, onze kwaliteiten vulden elkaar goed aan en we waren niet bang om een bedrijf te beginnen. Een mooie basis om Roestvrijtaal te starten.”
Wat waren de grootste uitdagingen in de beginjaren?
“We begonnen echt onbevangen. Klanten werven was een uitdaging, maar we grepen alle mogelijkheden aan. We schreven bedrijven aan en gingen naar netwerkevents. Na verloop van tijd schreven we allerlei soorten teksten. Van product- en webteksten tot communicatieplannen en beleidsstukken. De ene dag voor een welzijnsorganisatie en de andere dag voor een makelaar of technisch bedrijf. Die diversiteit vond ik zo leuk. Gaandeweg leerden we heel veel. We ontdekten hoe de markt in elkaar stak en waar we zelf goed in waren.”
Hoe heeft jouw carrière zich ontwikkeld?
“We zijn Roestvrijtaal echt als vriendinnen begonnen. Het bedrijf groeide en de zaken gingen goed, maar onze ambities verschilden en we wilden onze vriendschap niet op het spel zetten. Dus ik ging mijn eigen weg en startte Intercindy. Ik bleef werken voor de gemeenten waarmee ik al contact had voor de start van Roestvrijtaal als interim communicatieadviseur. Dit voelde voor mij als een logische keuze. Al snel werd het verbeteren van de online dienstverlening van gemeenten mijn specialisatie. Dat heb ik heel wat jaren gedaan. In 2021 kwam er toevallig een mooie uitdaging op mijn pad bij webleverancier CARE, waar ik als accountmanager/consultant ‘aan de andere kant zit’ om gemeenten te helpen met het verbeteren van hun websites. Voor het eerst echt in loondienst dus, en dat bevalt ook heel goed, haha.”
“We zijn Roestvrijtaal echt als vriendinnen begonnen.”
Cindy Jacobs
Waar ben je het meest dankbaar voor uit je tijd bij Roestvrijtaal?
“Ik ben dankbaar voor de ervaring die ik heb opgedaan met ondernemen. Daardoor leerde ik al snel dat je tot veel in staat bent, als je het maar met overtuiging aanpakt. Hoewel alles nieuw en spannend was, hebben we het wel mooi gefikst om een sterk bedrijf op te zetten, dat later nog veel meer is gegroeid. Erop vertrouwen dat ik zelf in staat ben om doelen die ver weg lijken om te zetten naar werkelijkheid: dat heb ik meegenomen in de rest van mijn carrière. En dat helpt me nu nog steeds.”
Wat herken je nog van het Roestvrijtaal van 20 jaar geleden?
“De drive om kwalitatief goede teksten te schrijven. En om klanten écht vooruit te helpen. Dat was destijds de basis, en is nu nog steeds hetzelfde. Overigens had ik niet kunnen bedenken dat Roestvrijtaal er 20 jaar later zo uit zou zien. Met alle kennis over arbeidsmarktcommunicatie is het nu niet meer alleen een allround, maar ook een specialistisch tekstbureau.”
“In ons ondernemingsplan stond dat we het grootste taalbureau van Zuid-Nederland wilden worden. Volgens mij heeft Roestvrijtaal dat waargemaakt.”
Cindy Jacobs
Zijn er aspecten die jou trots maken, ook al ben je er misschien niet bij betrokken geweest?
“Absoluut. Sowieso dat Roestvrijtaal al 20 jaar bestaat en echt bekend is geworden in de omgeving én ver daarbuiten. Dat vind ik echt bijzonder. Toen Kittie en ik begonnen, maakten we een ondernemingsplan waarin we de lat meteen flink hoog legden. Weet je wat daar in stond? Dat we het grootste taalbureau van Zuid-Nederland wilden worden. Volgens mij heeft Roestvrijtaal dat nu waargemaakt.”
Wat is jouw advies voor de toekomst?
“Misschien cliché, maar blijf zo doorgaan. Houd kwaliteit hoog in het vaandel en blijf scherp op de ontwikkelingen in de markt. Ondertussen blijf ik jullie met veel plezier volgen, via Kittie natuurlijk en op social media.”