Woonzorg Nederland

Woonzorg Nederland zet werkgeversmerk stevig op de kaart

De arbeidsmarktcommunicatie professionaliseren. Die ambitie wilde Woonzorg Nederland waarmaken. Of het is gelukt? En hoe! Met een gloednieuwe werkenbij-site en vacaturetemplate, wervende vacatureteksten én aansprekende medewerkersverhalen staat het werkgeversmerk stevig op de kaart. “Erg leuk en leerzaam om dit samen Roestvrijtaal te doen”, aldus communicatieadviseur Stacey Schoos.

Inclusieve vacatureteksten

De samenwerking tussen Woonzorg en Roestvrijtaal begon met het schrijven van vacatureteksten. Stacey: “Dat beviel meteen goed. De tekstschrijvers hadden de goede tone of voice te pakken en spraken de juiste doelgroep aan. En wijzelf leerden er veel van. Over het inzetten van doelgroepdata bijvoorbeeld. En over inclusief schrijven. Daar wilden we meer uithalen, passend bij onze organisatie.”

Arbeidsmarktcommunicatie verbeteren

“Het werd tijd om onze arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger level te brengen”, vertelt Stacey. “We zetten als bedrijf flinke stappen vooruit, en wilden in dat kader ook ons employer brand krachtig neerzetten. Daarom vroegen we Roestvrijtaal ook om een vacaturetemplate voor ons te ontwikkelen.”

“Roestvrijtaal gaf ons werkgeversmerk een stem”

Stacey Schoos, communicatieadviseur Woonzorg Nederland

Nieuwe vacaturetemplate

“Heel inspirerend was dat traject. In de online bijeenkomsten deelden de trainer en tekstschrijver veel kennis. En de nieuwe vacaturetemplate past perfect bij onze organisatie. Grappig, want ik had na de brainstorm even mijn twijfels of dat wel goed zou komen. Want ook in het geval van een vacaturetemplate geldt: zoveel mensen, zoveel meningen. Maar in de nieuwe template zag ik terug dat de tekstschrijver alle betrokken collega’s had gehoord en de gemene delers eruit had gepikt.”

Goed op schema

Daarna pakten Woonzorg en Roestvrijtaal samen de werkenbij-site aan. “De tekstschrijver heeft ons werkgeversmerk echt een stem gegeven. En het proces liep lekker door, we zaten steeds mooi op schema. Ik had een strakke planning voor de website gemaakt. Maar die paste op dat moment niet in de planning van Roestvrijtaal. De projectmanager nam daarover direct contact met me op. Zo konden we snel nieuwe afspraken maken.”

Denken vanuit de doelgroep

“Het leuke is dat wij als organisatie veel hebben geleerd van de samenwerking en teksten. We denken steeds meer vanuit de doelgroep. Wie zoeken we precies en wat hebben we de kandidaat te bieden? Op basis hiervan hebben we onze dienstverlening vanuit HR weten te optimaliseren. Plus onze interne communicatie, die nu beter aansluit op onze internal branding. Door met Roestvrijtaal samen te werken, kunnen we nu ook dit soort vertaalslagen makkelijker maken.”