Gielissen
Gielissen zet medewerkers voorop met online personeelshandboek
Een helder, compact en positief personeelshandboek, dat qua schrijfstijl precies past bij de bedrijfsidentiteit: daarvoor klopte Gielissen Interiors | Exhibitions | Events bij ons aan. Het bijzondere? Publicatie in een online tool, waarmee ook de visuele uitstraling én het gebruiksgemak een impuls kregen. Een keuze waarmee Gielissen vooroploopt in hr. “Het resultaat is heel tof’’, vertelt hr-manager Tjerk Coehoorn.
Een ‘Wikipedia’ voor medewerkers
Van een hardcopy gids overstappen naar een online ‘personeelshandboek’ in de tool Notion, dat werkt als een soort Wikipedia en heel makkelijk leesbaar is. Dat was de missie van Gielissen, zo werd ons enthousiast verteld tijdens de kennismaking in Eindhoven. Het doel? “We zochten naar een manier om de informatiegids beter toegankelijk te maken voor alle medewerkers. Een online applicatie waarin je via je telefoon snel iets kunt opzoeken past bij deze tijd van transparante communicatie en bij de wensen van jonge instroom in de organisatie”, aldus Tjerk.
Juiste toonzetting
Al vroeg had Gielissen het gevoel dat het met Roestvrijtaal de juiste samenwerking te pakken had. “Jullie gaven in het voorstel al verbeterideeën mee, bijvoorbeeld over de structuur in de personeelsgids. Dat gaf vertrouwen. En al snel zag ik ook de winst in de teksten zelf. Eerder hadden wij al stappen gezet om het ‘gij zult niet’-personeelshandboek te veranderen naar een positieve gids. Maar daardoor werden de teksten langer en wolliger. De gids is nu een stuk compacter, terwijl de essentie overeind is gebleven. En de nieuwe teksten hebben de juiste toonzetting en zijn perfect in lijn met ons communicatie-DNA.”
“We hebben hele positieve reacties ontvangen”, vervolgt Tjerk. “Van medewerkers die blij zijn met hoe mooi de personeelsgids eruitziet en hoe makkelijk informatie te vinden is. En van sollicitanten die onder de indruk zijn van onze professionaliteit en wat we allemaal geregeld hebben.”
Het online personeelshandboek van Gielissen is:
1. Makkelijk doorzoekbaar ✅
Onder andere door een duidelijke inhoudsopgave, informatieve en scanbare tussenkoppen, slim gebruik van emoji’s en hyperlinks.
2. Compact en behapbaar ✅
Dankzij korte, bondige teksten en opsommingen, passend bij een online medium.
3. Inclusief en begrijpelijk geschreven ✅
Zodat elke medewerker de informatie begrijpt en zich betrokken voelt bij de organisatie.
4. Geschreven vanuit vertrouwen in de medewerker ✅
Een positieve en motiverende gids, waarin tegelijkertijd de essentie van de bedrijfsregels overeind blijft.
Geïnspireerd?
Een aantrekkelijk personeelshandboek draagt bij aan je employer branding. Eerder gaven we al 3 tips om te komen tot zo’n personeelsgids waar collega’s blij van worden. Schakel je liever hulp in om je personeelshandboek te herschrijven? Wij staan voor je klaar, neem contact met ons op!