|| ||

6 redenen om nieuwsbrieven te versturen

Roestvrij Taal 28 november 2018

6 redenen om nieuwsbrieven te versturen

Een digitale nieuwsbrief versturen? Maar ik heb een bedrijfswebsite, Twitter, Facebook én LinkedIn. Wat voegt een nieuwsbrief nog toe? En is zo’n ding niet een beetje ouderwets? Dit soort vragen horen wij als tekstbureau vaak. Maar wist je dat juist nieuwsbrieven hét middel zijn om klanten binnen te halen en aan je te binden? We leggen uit waarom.

Even een testje. Hoeveel nieuwsbrieven ontvang je zelf? Waarschijnlijk best een aantal. Althans, daar gaan we even van uit. Want 93 procent van de Nederlanders is geabonneerd op meerdere nieuwsbrieven, blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek van 2017. Driekwart van de Nederlanders gaat naar aanleiding van een nieuwsbrief wel eens tot een aankoop over. En mocht je denken dat een nieuwsbrief een duf imago heeft, let dan even op: het gros van de veertien- tot zeventienjarigen – 84 procent – ontvangt graag nieuwsbrieven. Tot zover de cijfers. Want er zijn nog meer goede redenen om een nieuwsbrief te versturen. 

Waarom elke organisatie nieuwsbrieven zou moeten versturen:

  1. Je genereert traffic naar je website
    Je investeert niet voor niets in een prima website. Je wilt dat klanten op de hoogte blijven en, beter nog, overgaan tot koop of het maken van een afspraak. Maar dan moeten zij de site en de info over je nieuwe producten wel weten te vinden. Je nieuwsbrief is hiervoor het ideale middel. Want via doorklik-links komen de lezers bij de artikelen, blogs of events op je site terecht.

  2. Je website is beter vindbaar in Google
    Klikken mensen vanuit je nieuwsbrief door naar de website? Top. Want dat wordt ook door Google gewaardeerd. Hoe meer verkeer op je site, hoe hoger deze in de zoekresultaten terechtkomt. En hoe sneller je site dus gevonden wordt door potentiële klanten, die zich daar weer kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief. Cirkel rond.

  3. E-mailmarketing is efficiënt
    Sterker nog, bijna veertig keer efficiënter dan de combinatie van Twitter en Facebook, blijkt uit onderzoek van organisatieadviesbureau McKinsey. Een nieuwsbrief heeft een hogere attentiewaarde dan een socialmediabericht dat snel uit het blikveld verdwijnt door de doorlopende stroom tweets en posts. Een nieuwsbrief komt binnen in de inbox, en blijft daar. De ontvangers bepalen vervolgens zelf wanneer ze deze lezen en doen dat vaak met aandacht. Wel een goed idee: je nieuwsbrief combineren met social media. Is je e-letter eruit? Attendeer je abonnees én volgers hierop via social media.

  4. Je bent in beeld bij de juiste doelgroep
    Minder nieuwsbriefabonnees dan Facebook-volgers? Helemaal niet erg. Want één ding is zeker: je nieuwsbrieflezers zijn over het algemeen oprecht geïnteresseerd. Zij hebben zich namelijk bewust voor je nieuwsbrief aangemeld of ontvangen deze omdat ze klant zijn. In plaats van met hagel te schieten beland je dus rechtsreeks bij de juiste doelgroep in de mailbox.

  5. En: jij hebt je doelgroep in beeld
    Superhandig: de conversie op je nieuwsbrief is meetbaar. In de meeste mailprogramma’s – wij gebruiken graag MailChimp – kun je volgen wie je nieuwsbrief openen. Op welke items zij klikken. En wie zich na welke nieuwsbrief afmelden. Zo krijg je scherp welke onderwerpen je klanten wel en niet boeiend vinden en kun je je nieuwsbrief steeds beter maken. Plus: je kunt segmenteren, zeg maar subdoelgroepen maken. Ideaal als je bijvoorbeeld verschillende klantgroepen hebt. Door te werken met aparte mailinglijsten kun je elke doelgroep nog gerichter van interessante informatie voorzien. Zo wordt je nieuwsbrief nog relevanter. 

  6. Je creëert autoriteit en bouwt een band op met je klanten
    In je nieuwsbrief kun je waardevolle tips delen, dieper ingaan op bepaalde onderwerpen, veelgestelde klantvragen beantwoorden, en delen welke trends en innovaties jij ziet. Zo bouw je aan je status als expert. Daarnaast zijn nieuwsbrieven een prima manier om een band op te bouwen met je klanten. Bijvoorbeeld door een kijkje in de keuken te geven. Vertel wat over die interessante beurs waar je was. Of laat eens een medewerker aan het woord. Zelfs foto’s van het bedrijfsuitje doen het goed. Zo geef je je organisatie een gezicht.

Gelijk werk van maken dus, die nieuwsbief. Je hebt niks te vertellen? Tuurlijk wel. Met deze ideeën voor een interessante nieuwsbrief kom je vast een heel eind. Of neem contact met ons op. We denken graag met je mee.

« terug naar het overzicht