Vacatureteksten optimaliseren voor Google for Jobs
Yes! Waar we met z’n allen al een tijdje op wachtten, is nu dan echt gebeurd: Google for Jobs is gelanceerd in Nederland. Op maandag 10 februari gaf Kittie het webinar ‘Google for Jobs, be prepared! 10 tips’ tijdens de WebinarWeek van Werf& en ZIPconomy. En vanaf nu kun je die tips direct in de praktijk brengen.
In het webinar deelt Kittie – zoals beloofd – 10 tips waarmee je jouw vacaturetekst klaarstoomt voor deze nieuwe vacaturezoekmachine. Door de komst van Google for Jobs wordt de kwaliteit van je vacaturetekst nóg belangrijker. Hierin zie je namelijk geen foto’s, video’s of pagina-opmaak, maar kun je jouw kandidaat alleen met tekst verleiden.
De tips geven we je in dit blog vast cadeau. Meer tekst en uitleg? Bekijk hieronder het hele webinar, waarin ook interessante vragen aan bod komen.
Tip 1: vul de verplichte velden: structured data
Google for Jobs stelt een aantal eisen aan de techniek achter je website. Een ervan is de implementatie van structured data: een stukje code waarmee je zorgt dat Google alle relevante informatie over jouw vacature als zodanig herkent. Hoe meer relevante data je invult, hoe groter je kansen op een hoge ranking in Google for Jobs.
Tip 2: kies een herkenbare titel
Wat heeft jouw ideale kandidaat boven zijn of haar cv staan? Dat is waarschijnlijk jouw functietitel.
Tip 3: schrijf een sterk intro
Google for Jobs laat in eerste instantie alleen de eerste tien tot vijftien regels van je vacaturetekst zien. Deze moeten de lezer dus de tekst in trekken.
Tip 4: verwerk zoekwoorden
Denk aan de functietitel, maar ook aan de plaats of regio waar de kandidaat gaat werken. En is het een parttimebaan of stage? Vermeld dit dan ook. Je belangrijkste keywords verwerk je in het intro.
Tip 5: blijf boeien
Een langere leestijd betekent een hogere ranking in Google for Jobs. Blijf je kandidaat dus boeien.
Tip 6: vermeld het salaris
Concrete euro’s. Die wil Google. En vul je geen salaris in? Dan bedenkt de vacaturezoekmachine het zelf.
Tip 7: bied meer dan je vraagt
Geef duidelijk aan wat je te bieden hebt, en zorg dat dit aansluit bij de pullfactoren van je ideale kandidaat.
Tip 8: schrijf in de taal van je doelgroep
Gebruik woorden die jouw doelgroep ook gebruikt. Vakjargon? Prima, zolang je niet overdrijft. Organisatiejargon? Nee.
Tip 9: maak elke vacature uniek
Ergernis nummer één van werkzoekenden: dezelfde vacature die overal opnieuw terugkomt. Google ontdubbelt vacatures daarom en geeft duplicaten maar één keer weer. Schrijf dus unieke en superrelevante vacatureteksten.
Tip 10: wees concreet, in alles
Maak alle informatie concreet en schrijf aantrekkelijk. Voor je lezer, niet voor de zoekmachine.
De belangrijkste boodschap van Kittie? Als jij de lezer serieus neemt, neemt Google jou serieus. Oftewel: relevante en kwalitatieve content staat op één. Ook bij Google for Jobs.