Promoot je vacatures met testimonials: 5 tips

27 december 2024 door Stefan Hultermans

Je bent op zoek naar een leergierige beleidsmaker, een ervaren vakkracht voor de bouw of de energietransitie, of een IT-specialist. De enthousiasmerende vacaturetekst staat op je werkenbij-site en deel je via alle belangrijke kanalen. Wat je nog meer kunt doen om de baan én je organisatie te promoten? Schrijf een testimonial! We delen 5 tips met je voor een aansprekend verhaal van een medewerker.

Het nut van een testimonial

Wie kunnen nu beter vertellen hoe het is om bij jouw organisatie te werken dan je collega’s zelf? Zij zijn de beste ambassadeurs! In testimonials geef je ze de ruimte om vanuit eigen ervaring te vertellen wat een baan zo leuk of uitdagend maakt, hoe goed de werksfeer is en welke extra’s een functie nóg interessanter maken. Een effectieve manier om jouw organisatie een gezicht te geven en je employer brand te versterken.

“Via een testimonial leren kandidaten je organisatie nóg beter kennen en geef je ze een extra zetje om te solliciteren”

5 tips voor een goede testimonial

Met de volgende tips schrijf je werknemersverhalen die de juiste snaar raken bij jouw doelgroep.

1. Kies onderwerpen die passen bij je doelgroep

Stel, je wilt data-engineers werven. Onderzoek dan eerst waarom zij voor een baan of werkgever kiezen. Willen zij uitgedaagd worden door technische complexiteit, of juist maatschappelijke impact hebben? Hoeveel waarde hechten zij aan de werksfeer? En hoe belangrijk zijn zaken als opleidingsmogelijkheden, kansen om door te groeien of de vrijheid om werktijden flexibel in te delen? Zorg dat de belangrijkste onderwerpen aan bod komen in de testimonial.

Bedenk ook dat startende data-engineers andere factoren van een baan belangrijk vinden dan ervaren professionals. Het zijn verschillende doelgroepen. Die raak je dus het beste met verschillende verhalen.

2. Kies je ambassadeurs zorgvuldig

Laat een collega aan het woord die ervaring heeft met de belangrijkste onderwerpen en daarom voor de doelgroep tot de verbeelding spreekt. Bijvoorbeeld iemand die een bijzondere carrièrestap heeft gemaakt binnen jouw organisatie. Die door een optimale werk-privébalans genoeg tijd heeft voor een hobby. Of die trots is op de impact van het werk op een duurzamere samenleving.

Ook belangrijk: vraag een collega die het leuk vindt om te vertellen over persoonlijke ervaringen. Met een gesprekspartner die op een heldere en enthousiaste manier vertelt, ben je verzekerd van een goed gesprek.

3. Luister goed, vraag door

Je vragen die je in de voorbereiding hebt bedacht, helpen je om het gesprek te sturen. De parels die een verhaal laten schitteren, vind je vaak onverwacht. Misschien was iemand ontzettend verrast door de ontwikkelmogelijkheden binnen je bedrijf. Of koos iemand om een bijzondere reden voor jouw organisatie. Geef je gesprekspartner de ruimte om te vertellen, luister goed en vraag eventueel om meer uitleg of voorbeelden.

4. Sluit af met een call to action

Zoals we aan het begin van deze blog al zeiden: het doel van een testimonial is een baan én je organisatie promoten. Nodig lezers daarom aan het einde van het verhaal uit om de bijbehorende vacature te lezen of je werkenbij-site te bezoeken. Natuurlijk maak je het ze gemakkelijk met links. Voeg ook de naam, functietitel en contactgegevens toe van degene die vragen over de functie of je organisatie kan beantwoorden.

5. Deel via de socials

Gebruik bijvoorbeeld quotes uit de testimonial voor posts op social media. Zo genereer je meteen extra aandacht voor de bijbehorende vacatures en zet je je werkgeversmerk kracht bij.

Testimonials laten schrijven

Wil je zeker weten dat je de juiste doelgroep raakt met je werknemersverhalen? Onze tekstschrijvers helpen je graag bij het schrijven van sterke testimonials. Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!

Stefan Hultermans, tekstschrijver
Over de auteur: Stefan Hultermans, tekstschrijver

Heeft al zo lang een PSV-seizoenkaart dat hij legendes als Gullit, Romário en Nilis nog zag spelen. Is zelf legendarisch als SEO-specialist, gangmaker en bootcampinstructeur.