Enthousiasmeer kandidaten met storytelling in vacatureteksten

14 oktober 2024 door Puk Jansen

Stel je voor: je zit achter je laptop, scrollend door een eindeloze stroom van vacatures. Niets springt eruit – tot ineens één vacature je aandacht trekt. Geen saaie tekst en ellenlange opsommingen van eisen, maar een enthousiasmerend verhaal. Je ziet jezelf al binnenstappen bij dit bedrijf en voelt de energie van het team. Je leest verder, vol nieuwsgierigheid. En drukt uiteindelijk op die sollicitatieknop. Dát is hoe storytelling werkt. Het trekt je in een tekst en laat je niet meer los.

Je snapt: we konden niet anders dan deze blog beginnen met storytelling. 😉 Een goed verhaal raakt, boeit en blijft hangen. Storytelling is dan ook een krachtige manier om kandidaten niet alleen te informeren, maar óók te inspireren.

Wat is storytelling in vacatureteksten?

Storytelling is informatie zodanig overbrengen dat deze tot de verbeelding spreekt. Oftewel: verhalend schrijven. Het gaat om de beleving van de tekst. In het geval van een vacaturetekst neem je de kandidaat op een levendige manier mee in de functie. Hoe is het om hier te werken? Hoe zien mijn werkdagen eruit? Die vragen zou jouw vacature moeten beantwoorden.

“Dankzij storytelling kunnen kandidaten zich makkelijker inleven in de baan en in het bedrijf”

Waarom werkt storytelling?

Verhalen raken emoties en creëren een connectie. Daarom is storytelling zo krachtig. Het brengt een vacature tot leven, maakt de tekst persoonlijker én zet een sfeer neer. Dit trekt kandidaten aan die passen bij de cultuur van jouw bedrijf. Daarnaast maakt storytelling – zolang het goed wordt toegepast – de vacature concreter: kandidaten kunnen zich beter voorstellen hoe de rol en de werkomgeving eruitzien.

Hoe gebruik je storytelling in vacatureteksten?

Storytelling kun je in veel onderdelen van de vacaturetekst toepassen, bijvoorbeeld:

De intro: start je vacature met een verhaalelement dat de lezer direct triggert. Bedenk wat de doelgroep enthousiasmeert en verwerk dat in je intro.

💡 Voorbeeld:
Het is een vroege ochtend op Schiphol. Onze groen-witte vliegtuigen glinsteren in het ochtendlicht. Hier voel jij je thuis. Terwijl je naar dat indrukwekkende toestel kijkt, besef je dat jij degene bent die ervoor zorgt dat vandaag weer duizenden mensen veilig naar hun bestemming vliegen. Jouw werk als onderhoudsmonteur maakt bij ons het verschil.

De functieomschrijving: geef een concreet inkijkje in een gemiddelde werkdag. Beschrijf veelvoorkomende werkzaamheden, benoem collega’s of externe partners met wie de nieuwe collega samenwerkt of vertel aan welke projecten deze persoon een bijdrage levert.

💡 Voorbeeld:
Zo ziet jouw gemiddelde werkdag eruit:

  • Er staat een mooi project op de agenda, namelijk de aanleg van een natuurvriendelijke oever. De eerste uren van je werkdag besteed je aan het maken van een plan van aanpak, inclusief de capaciteitsplanning en teamsamenstelling.
  • Na je lunchpauze leid je een bouwvergadering. De uitvoering van een ecologische verbindingszone staat op het punt van beginnen. Met de aannemer bespreek je de laatste aandachtspunten.
  • Aan het einde van je dag duik je samen met de junior projectleider die jij begeleidt nog even in het gegevensbeheer. Zo zorg je dat onze data up-to-date blijven.

De organisatie- of teamomschrijving: een verhalende omschrijving van de werkomgeving, een innovatie die het team heeft ontwikkeld of een leuke teambuildingactiviteit. Zomaar een aantal voorbeelden van storytelling die de cultuur van jouw organisatie laten spreken.

💡 Voorbeeld:
Daar stonden we dan … in het bos tijdens ons laatste teamuitje. Vol enthousiasme op zoek naar die verborgen schat. Terwijl we overlegden, puzzelden en elkaar verder brachten, merkten we hoe goed we als team samenwerken. Diezelfde energie nemen we mee naar kantoor. Vol vertrouwen, creativiteit en een flinke dosis plezier: dát is hoe we hier werken.

Een toekomstperspectief: doorgroeikansen zijn vaak een belangrijke pullfactor voor mensen die van baan willen switchen. Door deze concreet en verhalend te beschrijven in je vacaturetekst, kunnen kandidaten zich direct voorstellen hoe ze bij jou carrière maken.

💡 Voorbeeld:
Zie je het al voor je? Over 2 jaar ben jij de expert die vooraan staat bij de lancering van onze nieuwe productlijn.

Ontdek zelf de kracht van storytelling

Storytelling is een krachtige manier om vacatures wervend te schrijven. Wil je zeker weten dat jouw vacatures écht aanspreken en de juiste kandidaten raken? Roestvrijtaal staat klaar om je te helpen met sterke vacatureteksten die passen bij jouw organisatie. Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!

Over de auteur: Puk Jansen, tekstschrijver

Van het Brabantse platteland tot vulkanen in Midden-Amerika. Goede verhalen vindt deze reislustige levensgenieter overal. Haar doel: ze zo opschrijven dat ze je raken.