Hoe lang mag een vacaturetekst zijn?

11 september 2024 door Stefan Hultermans

Simpel: zo lang of kort als nodig om de baan goed te verkopen! O, je had nu een concrete onder- en bovengrens voor het aantal woorden verwacht? Helaas, er zijn geen harde regels voor. Met de volgende 5 tips kom je tot vacatureteksten die kort of lang genoeg zijn om je doelgroep te enthousiasmeren en te verleiden om te solliciteren.

🤵👩‍⚕️👷‍♂️👩‍🎓 1. Verplaats je in je doelgroep

Startende vakmensen met handen van goud. Of juist ervaren beleidsmedewerkers die toe zijn aan een baan met nóg meer maatschappelijke impact. De eerste groep leest liefst kort en bondig wat het werk inhoudt. De andere is gewend om meer te lezen en wil graag een goed beeld van de uitdagingen en impact. Verplaats je in je doelgroep en schotel je lezers de juiste hoeveelheid informatie voor.

✨ 2. Geef informatie die ertoe doet

Je kunt teamleiders uitleggen dat ze een groep mensen aansturen. Maar dat is logisch, toch? Vertel liever hoe je in zo’n functie bijvoorbeeld collega’s helpt om zich verder te ontwikkelen. Of hoe je samen met je team oplossingen realiseert voor unieke vraagstukken. En geef dat kleur met storytelling of tekenende voorbeelden. Kun je je doelgroep via een testimonial een inkijkje geven in het team? Of in een klantcase laten zien met welke oplossing je een klant succesvol hebt geholpen? Doen! Met links naar relevante info bespaar je een hoop woorden.

✍ 3. Schrijf in heldere taal en schrap onnodige woorden

Lange zinnen met ambtelijk taalgebruik en moeilijke woorden schrikken veel mensen af. Zeker doelgroepen voor praktische banen. Schrijf daarom in spreektaal. Zo maak je een tekst niet alleen korter, maar ook begrijpelijker. 2 belangrijke tips: vermijd overbodige hulpwerkwoorden zoals zullen, kunnen, worden, moeten en willen. Deze maken zinnen vaak onnodig lang en complex. En gebruik woorden op B1-niveau; woorden die bijna iedereen begrijpt. Of een woord B1 is, kun je checken op ishetb1.nl.

“Schrijf zo veel mogelijk in spreektaal. Daardoor wordt je tekst niet alleen duidelijker, maar vaak ook korter.”

👊 4. Wees niet te veeleisend

Kijk eens goed naar je functie-eisen. Zijn ze echt allemaal nodig? Hoe meer je vraagt, hoe meer mensen je afschrikt. Alleen al de lengte van zo’n opsomming kan ervoor zorgen dat mensen direct wegklikken. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is het raadzaam om niet te veel eisen te stellen. Welke je sowieso kunt schrappen? De zogenaamde pre’s, de ‘eisen’ waar een kandidaat niet per se aan hoeft te voldoen.

📑 5. Gebruik een overzichtelijke lay-out

Zelfs lange teksten kun je aantrekkelijk presenteren. Besteed daarom aandacht aan een verzorgde lay-out. Gebruik duidelijke tussenkopjes, wissel beschrijvende alinea’s en opsommingen met elkaar af en breng lucht in je tekst met witregels. Zo is je tekst makkelijk scanbaar. Met foto’s, een video of quotes op de vacaturepagina trek je nog meer aandacht. Ook belangrijk: zorg voor eenheid. Giet je vacatureteksten in een herkenbare template. Hoe je dat doet? Onze experts helpen je er graag bij.

Advies of hulp nodig?

Succes met het toepassen van deze tips. Heb je nog vragen? Stel ze gerust via 0413 – 248 900 of info@roestvrijtaal.nl.

Stefan Hultermans, tekstschrijver
Over de auteur: Stefan Hultermans, tekstschrijver

Heeft al zo lang een PSV-seizoenkaart dat hij legendes als Gullit, Romário en Nilis nog zag spelen. Is zelf legendarisch als SEO-specialist, gangmaker en bootcampinstructeur.