Functietitel van je vacaturetekst fout spellen voor SEO? Niet nodig!
“Op ‘business analist’ wordt volgens Google Trends meer gezocht dan op ‘businessanalist’. Dan moeten we in de vacaturetekst toch voor de formulering met spatie kiezen?”
Deze vraag stelde een klant mij onlangs. Een heel logische vraag. Want als je wilt dat je vacaturetekst online vindbaar is, is het handig om veelgebruikte zoektermen in je tekst te verwerken. Maar dat botst soms met de spellingregels. We zoeken met z’n allen namelijk heel graag op los geschreven samenstellingen, terwijl je die in het Nederlands altijd aan elkaar schrijft. Zo is de juiste schrijfwijze in dit geval ‘businessanalist’.
Bewust keywords fout spellen dan maar?
Nee! En niet alleen omdat slordig taalgebruik afbreuk doet aan je werkgeversmerk. Het is ook helemaal niet nodig. Vroeger was het SEO-technisch slim om bewust fout gespelde zoektermen in je tekst te verwerken, maar Google heeft intussen heel wat bijgeleerd. De zoekmachine snapt zoekintenties steeds beter, ook als daar een tikfout in zit. Wat betekent dat jij gewoon de correcte spelling kunt aanhouden in de functietitel (en in de rest van je vacaturetekst).
Een voorbeeld: ‘accountmanager’ of ‘account manager’
Zo maakt het voor de vindbaarheid van de vacature van accountmanager bij IBN in Uden niet uit of je googelt op ‘accountmanager’ of ‘account manager’. Bij beide schrijfwijzen verschijnt de vacature met de juist gespelde variant bovenaan in de zoekresultaten van Google for Jobs. Ook bij veel andere samengestelde woorden zie je dat de top 10 van zoekresultaten vrijwel overeenkomt, ongeacht op welke spelling je zoekt.
Zo stijgt jouw tekst in de ranking van Google for Jobs
Hoe hoog jouw vacaturetekst scoort in de zoekresultaten, hangt af van diverse factoren. Benieuwd hoe je je tekst optimaliseert voor Google for Jobs? Bekijk het webinar en de tien tips van Kittie Spierings.
Wanneer biedt Google Trends wél uitkomst?
Aan Google Trends heb je dus niet zo veel als je twijfelt tussen twee verschillend gespelde varianten van dezelfde term. De tool biedt wél uitkomst als je twijfelt tussen totaal verschillende keywords. Bijvoorbeeld tussen ‘onderzoeker’, ‘researcher’ of ‘wetenschapper’. Of tussen ‘assistent’ en ‘ondersteuner’.
Tip! Je kunt binnen Google Trends ook nog filteren op locatie en op categorie. Bij de categorie kun je ‘vacatures’ aanvinken. Zo vergelijk je nog gerichter.
Twijfel je over de juiste spelling?
Raadpleeg dan bijvoorbeeld Onze Taal, meld je aan voor een van onze schrijftrainingen of laat je teksten schrijven door een ervaren copywriter. Dan weet je zeker dat je goed zit!