“Hier leerde ik tekstschrijven voor de arbeidsmarkt”
Vacatureteksten, daarin is Roestvrijtaal als een van de weinige tekstbureaus in Nederland gespecialiseerd. Copywriter Jeannine schreef er misschien wel meer dan duizend sinds ze in 2017 ons team kwam versterken. Voor allerlei opdrachtgevers en functies. Wat is daar zo boeiend aan? We voelden Jeannine eens aan de tand.
Elke dag anders
“Als je alleen al bedenkt hoeveel verschillende functies er op de wereld zijn, dan kun je je wel voorstellen hoe afwisselend mijn werkdagen zijn”, vertelt Jeannine. “En dan heb je ook nog de enorme diversiteit aan klanten: van een groot bouwbedrijf tot een universiteit. En van een groene start-up tot de Rijksoverheid. De ene keer schrijf je een vacaturetekst voor een directeur van een organisatie met duizenden medewerkers. Een dag later gaat het om een tekst voor een stagiair bij een lokaal bedrijf met vijf collega’s.” Een groot deel van de teksten schrijft Jeannine op basis van interviews. Meestal telefonisch, soms op locatie bij de klant. “Die gesprekken verlopen altijd weer anders.”
Achterhalen wat de kandidaat drijft
“Wat is er zo leuk aan die baan; waarom doet iemand wat ie doet? Dat probeer ik te weten komen. En dat maakt elk interview interessant.” Soms is het voor Jeannine vooraf niet duidelijk wat een functie inhoudt of waarom iemand dat werk zou willen doen. “Vaak is het dan inspirerend om te horen wat een job voor diegene zo mooi maakt. Waarom hij of zij bepaalde keuzes maakt.” Ze kan zich goed verplaatsen in een ander. In plaats van een spel van vraag en antwoord ervaart ze interviews meer als een gesprek. Natuurlijk kan het gebeuren dat een interview een keer wat minder lekker loopt. “Daar spar je dan over met je collega’s: wat doen zij in zo’n situatie? Of ik bespreek het met onze coach. Zo leer ik steeds iets nieuws. Bijvoorbeeld een andere manier om een gesprek te sturen. Ook maak ik deel uit van de interne werkgroep diversiteit en inclusie, waarin we elkaar continu uitdagen om onze kennis op dit gebied te vergroten.”
Een groot bereik, of liever veel effect?
Waar moet een vacaturetekst aan voldoen om de juiste doelgroep te triggeren? Ook dat onderzoekt Jeannine voordat ze gaat schrijven. Want het klinkt misschien veelbelovend als er zeventig mensen op een vacature reageren. Maar wat nu als er geen geschikte kandidaten tussen zitten? Dan spreek je dus de verkeerde mensen aan. “Daarom is doelgroepgericht schrijven zo belangrijk. Je hebt als werkgever wel een baan te verkopen! Een vacaturehouder daarvan overtuigen, dat is soms een behoorlijke uitdaging. Maar wel een leuke.”
Prikkelen om concreet te zijn
De informatie die je uit het gesprek haalt vlot, krachtig en kernachtig in woorden vangen. Dat is de kunst. Hoe een ideale vacaturetekst er voor Jeannine uitziet? “Die is concreet over de functie. En toegankelijk geschreven, in een toon waarop je ook tegen die nieuwe collega zou praten.” Voordat het eindresultaat wordt aangeleverd bij de klant, doet een collega-tekstschrijver de eindredactie. Die extra check draagt bij aan de kwaliteit. “We zijn positief kritisch naar elkaar toe. Dat is fijn, want door het krijgen en geven van die feedback ontwikkel je je als schrijver.” Wat het grootste compliment is voor Jeannine? “Als je later hoort dat jouw vacaturetekst een geweldige match heeft opgeleverd. Dat is toch gaaf?”
Word de nieuwe collega van Jeannine
Wil jij ook werken aan interessante vacatureteksten voor uiteenlopende opdrachtgevers? Roestvrijtaal is vrijwel altijd op zoek naar tekstschrijvers in arbeidsmarktcommunicatie. Bekijk de vacatures en reageer.