Vacatureteksten voor mannen of vrouwen
Werken er in jouw organisatie vooral mannen of juist vrouwen? En wil je liever meer diversiteit in het team? Slim, want het is bewezen dat organisaties met meer genderdiversiteit meer winst maken. Je mag in een vacaturetekst niet expliciet vermelden dat je voor de functie een man of juist een vrouw zoekt. Toch kun je met bepaalde handigheidjes wel degelijk sturen in je tekst.
Met een goed gekozen functietitel boven de vacature geef je al een duidelijk signaal af aan de sollicitant. In een vorig blog viel te lezen dat je met een titel als ‘administratief medewerk(st)er’ of ‘gymdocent(e)’ meer reacties van vrouwelijke kandidaten kunt verwachten dan wanneer je kiest voor ‘administratief medewerker’ of ‘gymdocent’. En door slim gebruik te maken van genderspecifiek taalgebruik in de gevraagde functie-eisen en competenties, zet je weer een volgende stap.
Genderspecifiek taalgebruik
Zowel mannen als vrouwen herkennen zich onbewust in bepaalde karaktereigenschappen en competenties. Genderspecifiek taalgebruik noemen we dat: een psychologisch gevolg van de stereotypische rolverdeling uit het verleden. Door hier handig op in te spelen en gebruik te maken van eigenschappen die als typisch mannelijk of vrouwelijk gelden, zorg je ervoor dat de persoon die je zoekt zich met de functie identificeert. Zo stuur je subtiel aan op meer vrouwelijke of juist mannelijke sollicitanten.
Het juiste sausje
Oké, om de eisen en competenties een mannelijk sausje of juist een vrouwelijk tintje te geven, is het wel zo handig om eerst de genderkleur van bepaalde eigenschappen te weten. En dan vooral die van woorden die vaak gebruikt worden om de gewenste kandidaat te typeren. Wij zetten een aantal van deze typisch mannelijke en vrouwelijke competenties op een rij:
Vrouwelijk: | Mannelijk: |
Betrokken | Kritisch |
Communicatief | Commercieel |
Enthousiast | Stressbestendig |
Creatief | Fanatiek |
Zorgvuldig | Resultaatgericht |
Klantvriendelijk | Zelfstandig |
Eigenschap versus gedrag
Gebruik je vooral woorden uit het linkerrijtje? Dan spreek je dus vooral vrouwen aan. Om mannen te bereiken, kies je eerder de woorden uit het rechterrijtje. Hoe stigmatiserend het ook klinkt; internationaal wetenschappelijk onderzoek* heeft uitgewezen dat het zo werkt.
Maar hoe werkt het nu als je een vrouw wilt aannemen die zelfstandig en stressbestendig is? Moet je die competenties dan vermijden? Het antwoord is nee. Het vraagt alleen om een wat andere formulering. Hoe dat zit? Onderzoeken hebben uitgewezen dat vrouwen zich eerder aangesproken voelen als je functie-eisen overbrengt in termen van gedrag, en niet als eigenschap. Vergelijk de volgende functie-eisen maar eens:
Vrouwelijk: | Mannelijk: |
Je kunt goed zelfstandig werken. | Je bent zelfstandig. |
In drukke periodes kun jij het hoofd koel houden. | Je bent stressbestendig. |
Je kunt het voortouw nemen als de situatie erom vraagt. | Je bent een leider. |
In het eerste voorbeeld is ‘zelfstandig’ allereerst neergezet als bepaald gedrag; iets wat je kunt leren. Bij de ‘mannelijke’ formulering is het een eigenschap; iets wat je van nature bezit. Wil je nog wat explicieter een bepaalde doelgroep triggeren? Voeg dan een zin toe als: Voor de diversiteit binnen ons team vragen we vooral mannen (of vrouwen) te reageren.
Wel zo duidelijk toch? Of neem voor het schrijven van een vacaturetekst contact met ons op, dat mag natuurlijk ook.
* Bronnen: Direction’s onderzoek Inclusief Werven & Selecteren (2016), Vervecken, Verwijvel, Gijbels & Van den Bossche, P. (2015), Pennebaker, Booth & Francis (2007).