Hoera, 20 jaar Roestvrijtaal!

28 juni 2024 door Marlon Wissing

Hoera, wij bestaan 20 jaar! Al twee decennia helpen wij mooie opdrachtgevers in heel Nederland om hun boodschap goed onder woorden te brengen. Onze gouden formule? Specialistische kennis van arbeidsmarktcommunicatie, schrijftalent van de bovenste plank en een slimme inzet van AI. Wat ons zover heeft gebracht? En hoe wij de toekomst zien van arbeidsmarktteksten en AI? Wij nemen je graag mee in ons verhaal.

Van lokaal bureau naar landelijke speler

Aan de basis van Roestvrijtaal staat onze huidige directeur-eigenaar Kittie Spierings. Het doel bij de oprichting in 2004 was helder: bedrijven helpen hun boodschap krachtig over te brengen. Zo’n 10 jaar geleden besloot ze de focus te verleggen naar arbeidsmarktcommunicatie. Een keuze die goed uitpakte. “Bij steeds meer bedrijven lag dáár de urgentie; ze waren driftiger op zoek naar de juiste medewerkers dan naar klanten. Tegelijkertijd ging er tekstueel veel mis. In dat gat zijn wij gesprongen”, vertelt Kittie. Het specialisme bleef niet onopgemerkt en leidde tot stevige groei, met toonaangevende klanten in heel Nederland.

Employer branding en de kracht van tekst

De afgelopen jaren hebben veel organisaties grote stappen gezet op het gebied van employer branding. “In elk geval is het bewustzijn rond het belang van een sterk werkgeversmerk flink gegroeid”, stelt Kittie. “Waar wij het verschil maken, is de doorvertaling van deze branding naar treffende teksten, passend bij de werkgever en de doelgroep. Daarbij kun je denken aan vacatureteksten, testimonials en werkenbij-websites, maar ook aan HR-brieven en andere interne communicatie. Ook verzorgen we hier trainingen in.” Het werk van Roestvrijtaal spreidt zich volgens Kittie steeds verder uit over de hele candidate en employee journey. En dat is volgens haar een goed teken. “Werkgevers beseffen nu dat de arbeidsovereenkomst en het personeelshandboek óók dat warme gevoel moeten oproepen bij medewerkers. Er is nog veel werk aan de winkel.”

“Werkgevers beseffen nu dat de arbeidsovereenkomst en het personeelshandboek óók dat warme gevoel moeten oproepen bij medewerkers. Er is nog veel werk aan de winkel.”

Kittie Spierings

De toekomst van de vacaturetekst

Zal de vacaturetekst over 10 jaar nog bestaan? “In elk geval niet meer in de vorm die we nu kennen”, stelt Kittie. “Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat tekst een cruciale rol blijft spelen. Mensen lezen minder goed en de spanningsboog wordt korter. Het is dus zaak om in veel minder woorden precies het juiste te vertellen. Elk woord telt. Ons werk wordt in die zin alleen maar interessanter en belangrijker.” Ze refereert ook naar Gen-Z, de nieuwste generatie op de arbeidsmarkt. “Meer dan hun voorgangers willen jongeren weten waar je als werkgever voor staat. En ze prikken veel makkelijker door mooie praatjes en vaagheden heen. Met wat algemene teksten kom je niet meer weg. Het gaat erom dat je het echte verhaal vertelt, liefst in weinig woorden en in duidelijke taal.”

“Nu mensen slechter lezen, worden de woorden die je kiest steeds belangrijker.”

Kittie Spierings

Samenwerking en AI

In de complexe wereld van arbeidsmarktcommunicatie is samenwerking essentieel. Roestvrijtaal werkt nauw samen met partijen die zich richten op employer branding, concept, strategie en recruitment. “Wij zijn de aanvulling met onze expertise in teksten”, aldus Kittie. AI speelt daarin een steeds grotere rol. Toch maakt ze zich geen zorgen over vervanging van menselijke tekstschrijvers door ChatGPT of andere AI-tools. “Wij werken er al anderhalf jaar mee en hebben onze eigen methode ontwikkeld die erg goed werkt. Daarin zijn we veel verder dan de meeste van onze klanten. Tegelijkertijd blijft de menselijke factor onmisbaar. Onze schrijvers weten precies hoe ze AI-tools optimaal inzetten en daar hun eigen unieke kwaliteit aan kunnen toevoegen.”

Vooruitkijken

Met een team van 12 bevlogen tekstschrijvers blijft Roestvrijtaal innoveren en groeien. “De vraag naar heldere en doeltreffende arbeidsmarktcommunicatie neemt nog steeds toe”, merkt Kittie. “Wij zijn nog lang niet klaar. Op naar nieuwe hoofdstukken!

Marlon Wissing, tekstschrijver
Over de auteur: Marlon Wissing, tekstschrijver

Deze woordkunstenaar maak je niet gek. Heeft een paspoort vol interessante stempels én een abonnement op de bibliotheek. Inspiratie genoeg dus.